پرش به محتوا
خانه » ویدیو تجربه رانندگی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

ویدیو تجربه رانندگی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

  • از

مقدمه

 

یک کراس اوور بزرگ هفت نفره با 45 لیتر بنزین 92 اکتان چقدر می تواند حرکت کند؟ 350 کیلومتر؟ 400؟ 500؟ سازندگان خودرو هیبریدی چری تیگو 8 پرو e+، به عنوان اولین خودرو خط تولید خودروهای “دوست دار محیط زیست” این برند ، قول می دهند که مسافت 1000 کیلومتر در کوهستان به هیچ وجه محدودیت نیست و در صورت لزوم از ترافیک در شهرهای بزرگ نیز می‌توانید عبور کنید.

ویدیو تجربه رانندگی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

 

در سال های اخیر، همه ما مزایا و معایب خودروهای برقی را مانند جدول ضرب به خاطر سپرده ایم. وسایل نقلیه الکتریکی “پاک” که انرژی را برای حرکت از باتری ها دریافت می‌کنند، دوستدار محیط زیست هستند زیرا مواد آلاینده سوخت فسیلی را تولید نمی کنند، تقریبا بی‌صدا هستند و به خوبی و نرمی حرکت می‌کنند، زیرا موتورهای الکتریکی حداکثر گشتاور را تقریباً از سرعت صفر تولید می کنند. به علاوه، این خودروها از نظر ساختاری بسیار ساده هستند. این سادگی طراحی امکان توسعه و تولید وسایل نقلیه الکتریکی موفق تجاری را حتی برای آن دسته از شرکت‌هایی فراهم می‌کند که قبلاً هرگز در زمینه حمل‌ونقل موتوری شرکت نداشته‌اند.

قیمت هود

اما از سوی دیگر در کشور توسعه نیافته و بدون امکانات مانند ایران، خودروهای برقی با اشکالات زیرساختی بسیار جدی روبرو هستند و قابلیت های عملیاتی وسایل نقلیه الکتریکی مستقیماً با توسعه زیرساخت ایستگاه شارژ مرتبط است. علاوه بر این، زمان شارژ باتری خودروهای برقی، با وجود ایجاد ایستگاه های شارژ “سریع”، همچنان طولانی است و این محدودیت ها فیزیکی جای ایراد است. به همین دلیل، وسایل نقلیه الکتریکی در سفرهای طولانی خیلی راحت نیستند و این موضوع به نوبه خود بر توانایی تناسب با سبک زندگی جمعیت یک کشور خاص مانند ایران و در نتیجه گسترش آن تأثیر زیادی می گذارد.

چری تیگو 8 پرو e پلاس

بنابراین معلوم می‌شود که، علی‌رغم تمام فشارهای «برنامه سبز»، اتومبیل‌های برقی مانند کیک‌های داغ در همه جا فروخته نمی‌شوند: به عنوان مثال، در نروژ کوچک 28 درصد از فروش را، خودرو برقی تشکیل می‌دهند. ناوگان خودرو کاملاً پیشرفته در ایالات متحده تنها 7.7 درصد از مجموع فروش را خودروهای برقی تشکیل می‌دهند. خودروهای با موتور احتراق داخلی(سوخت فسیلی) همچنان به خوبی بر بازار تسلط دارند. زیرساخت توسعه یافته پمپ بنزین و ایستگاه‌های خدماتی برای آنها ایجاد شده است و می توانید سفرهای بسیار طولانی را انجام دهید (از این گذشته ، هیچ چیز مانع از همراه بردن سوخت اضافی در ظرف همراه شما نمی شود)، اما، صادقانه بگویم، سوخت‌های فسیلی دوستی مناسبی با محیط زیست ندارد و خواسته یا ناخواسته باید به سوی”برنامه سبز” و خودروهای با سوخت پاک برویم و اگرچه با توجه به عمر کوتاه خودروهای برقی از بدو اختراع، فعلا سهم وسایل نقلیه الکتریکی در بهبود محیط زیست جهانی را می توان صفر یا حتی منفی ارزیابی کرد.

خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی وارد می‌شوند

 

راه حل‌های فنی برای یافتن راهی برای خروج از وضعیت فعلی در دهه 1990 کشف شد و در آن زمان بود که اولین اتومبیل های تجاری موفق با سیستم هیبریدی (ترکیبی از سوخت فسیلی و برق) ظاهر شدند. در این حالت خودرو هم به موتور احتراق داخلی و هم به موتورهای الکتریکی با باتری در حال کار مجهز است که می‌توانند همزمان با هم و یا نوبتی و بنا به شرایط از پیشرانه‌ها به صورت جدا کمک بگیرد. در نتیجه، خودرو می‌تواند با کشش الکتریکی خالص شتاب بگیرد و موتور احتراق داخلی نیز می‌تواند کار اصلی را در حالت‌های رانندگی ثابت در حین شارژ مجدد باتری انجام دهد، و موتورهای الکتریکی می‌توانند در شرایط حمل بارهای سنگین به موتور احتراق داخلی کمک کنند. مثلاً در هنگام شتاب و بالارفتن از یک مسیر سربالایی. در نتیجه این اتفاق، مصرف سوخت بسیار کاهش پیدا کرده (در مقایسه با خودروهای با سوخت فسیلی) و همچنین توانایی انجام سفرهای طولانی فراهم می‌شود.

خودرو پلاگین هیبریدی راه حلی برای کشورهای بدون زیرساخت خودرو برقی

اولین هیبریدی‌ها (HEV) برد بسیار کمی در رانندگی الکتریکی خالص داشتند – به طور معمول، بیش از چند کیلومتر شما نمی‌توانستید از توان پیشرانه برقی استفاده کنید و این باعث شد تا هیبریدی های قابل شارژی (PHEV) ظاهر شدند و از این نظر به وسایل نقلیه الکتریکی مقرون به صرفه نزدیک می‌شدند. امکان سفرهای کوچک در اطراف شهر با آلایندگی صفر و فرصت رفتن به جایی به اندازه کافی دور، اما با حداقل مصرف سوخت، دلایلی است که بسیاری از شرکت ها مسیر “هیبریداسیون” را در پیش گرفته‌اند و اکنون چنین خودروهایی یا از قبل وجود دارند یا در صف تمام خودروسازان برجسته ظاهر می‌شوند. بنابراین، برند چینی چری به طور رسمی فروش اولین هیبریدی خود، کراس اوور فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس را در سطح جهان آغاز کرده است.

تیگو 8 پرو e+

تیگو 8 پرو e+ آغازگر برنامه چری برای خودروهای سوخت پاک

 

شایان ذکر است که عرضه نسخه پلاگین هیبریدی Tiggo 8 Pro یک رویداد تصادفی نیست، بلکه بخشی از استراتژی اتخاذ شده توسط برند چری است. این شرکت قصد دارد ابتدا بر روی وسایل نقلیه هیبریدی پلاگین (PHEV) و پس از آن خودروهای الکتریکی (BEV) و هیبریدی کامل (HEV) تمرکز کند. چری قصد دارد سهم مدل‌های سازگار با محیط زیست خود را به 20 درصد افزایش دهد و حداقل 1 درصد از بازار جهانی خودروهای هیبریدی و الکتریکی را به خود اختصاص دهد. اما ابتدا، خط تولید جهانی چری متشکل از بیش از ده مدل، نسخه‌های هیبریدی را دریافت می‌کند، تمرکز گروه چری بر کشورهای روسیه و عربستان سعودی در سال 2023 به عنوان بخشی از این استراتژی است. برای اجرای این استراتژی، چری یک مگا کارخانه اختصاصی متصل هوشمند در ووهو، استان آنهویی ساخته است که در آن، برنامه توسعه‌ای بر اساس اسناد، «مفاهیم پیشرفته هوش دیجیتال، حفاظت از محیط زیست و راندمان بالا» اجرا شده است. در نتیجه این برنامه، کراس‌اوور پلاگین هیبریدی تیگو 8 پرو e پلاس در حال حاضر وارد بازار شده است، در ادامه این برنامه، برادر کوچکتر، Tiggo 7 Pro e+ به او می پیوندد. حالا ما قصد داریم اولین فرزند هیبریدی چری یعنی تیگو 8 پرو e+ که با نام فونیکس تیگو 8 پرو e+ وارد بازار ایران خواهد شد را به تست و بررسی بگذاریم.

نمای جلویی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

طراحی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

 

آشنایی با هر خودروی جدیدی، معمولاً با داستانی در مورد ظاهر شروع می‌شود، اما در مورد Tiggo 8 Pro e+، این موضوع معنی ندارد. چرا؟ بله، فقط به این دلیل که به سادگی هیچ تفاوت خارجی خیلی خاص بین خودروی هیبریدی تیگو 8 پرو e+ و تیگو 8 پرو مکس معروف و حتی تیگو 8 پرو وجود ندارد. هنوز همان بدنه طراحی شده توسط یک تیم بین المللی به رهبری استیو هیوم است که کاملاً زیبا و هماهنگ، بدون جزئیات اضافه که در دیگر خودروهای چینی پرمدعای استفاده شده است، دقیقاً با همان جلوپنجره با الگوی ماتریس الماس سه‌بعدی و همان چراغ های LED جلو. البته تفاوت‌هایی وجود دارد – اما آنها بسیار کوچک و هستند – اولاً حروف آبی e+ با نام مدل به نوشته عقب خودرو اضافه شده است و ثانیاً به جای خروجی اگروز دوگانه (و کاملاً کاربردی) حالا نمای اگزوز کاملاً تزئینی است و در واقع اگزوز به پایین وزیر سپر منتقل می شود. و مهمتر از همه، دریچه ای در گلگیر جلو سمت چپ وجود دارد که دسترسی به کانکتور شارژ استاندارد اروپایی نوع 2 را باز می کند.

نمای عقب تیگو 8 پرو e پلاس

تفاوت‌های فضای داخلی این خودرو با نسخه‌های قبلی نیز قابل توجه نیستند: در نگاه اول، فضای داخلی دقیقاً مشابه تیگو 8 پرو مکس به نظر می‌رسد. صندلی‌های مشابه با پشت‌سری‌هایی که با چرم مصنوعی طرح‌دار و بسیار با کیفیت پوشش داده شده، همان پنل‌های سافت تاچ بر روی درب‌ها، فرمان D-Cut مشابه با نسخه‌های قبلی، “سیستم کنترل دیجیتال”، متشکل از سه صفحه نمایش (اولی صفحه ابزار پشت آمپر، دومی صفحه لمسی سیستم چند رسانه‌ای سرگرمی و سومین صفحه لمسی جهت کنترل سیستم تهویه) و ابزار انتخاب حالت های رانندگی که البته برخلاف پرو مکس، فقط دو مورد از این حالت ها وجود دارد، (نرمال و اسپورت). دکمه‌های لمسی جدید EV و HEV که روی کنسول اضافه شده است و محتوای سیستم صفحه‌های نمایش ابراز دیجیتال و سیستم سرگرمی تغییر کرده است و هر دو صفحه نمایش 12.3 اینچی از ماهیت هیبریدی خودرو صحبت می‌کنند.

فضای داخلی تیگو 8 پرو e پلاس

به عنوان مثال، در داخلی سیستم سرگرمی دیجیتال خودرو به کمک انیمیشن‌های جدید، سرعت موتور الکتریکی، سرعت موتور احتراق داخلی و همچنین قدرت و ولتاژ فعلی در شبکه خودرو نمایش داده می‌شود. در هر دو نوع، برد کلی و برد فقط الکتریکی و همچنین سطح بازیابی انتخاب شده نیرو الکتریکی را روی صفحه خواهید دید. در نهایت، در تنظیمات مواردی وجود دارد که به طور انحصاری مربوط به قسمت “الکتریکی” و رانندگی در حالت برقی خالص است. به عنوان مثال، شما می توانید یک سیگنال صوتی ویژه را روشن کنید، منظور از آن هشدار دادن به عابران پیاده است که یک ماشین کاملاً بی‌صدا به آن‌ها نزدیک می شود. یا می‌توانید یک “انیمشن” را روی صفحه فراخوانی کنید که حرکت جریان انرژی را در خودرو نشان می دهد و به شما امکان می‌دهد بفهمید اکنون چه اتفاقی می‌افتد – باتری در حال شارژ است یا برعکس، انرژی ذخیره شده در حال مصرف شدن است.

توان فنی و مشخصات پیشرانه فونیکس تیگو 8 هیبریدی

 

حالا زمان آن است تا در مورد توان فنی خودرو صحبت کنیم. اساس معماری توان هیبریدی Tiggo 8 Pro e+ یک موتور بنزینی 1.5 لیتری SQRE4T15C توربوشارژ با قدرت 147 اسب بخار است. این موتور که همراه با بخشActeco چری توسعه یافته است و در مدل‌های دیگر از جمله X55 پرو و چری تیگو 7 پرو به خوبی شناخته شده است. طبیعتاً یک موتور با چنین قدرتی برای حرکت عادی یک ماشین سنگین هفت نفره با وزن ناخالص 2.3 تن کافی نیست و دو موتور الکتریکی به عنوان یک تیم مجموعا هر دو پیشرانه برقی 235 اسب بخار قدرت را تولید می‌کنند. و داستان را تغییر می‌دهند. هر دو موتور الکتریکی می‌توانند در حالت ژنراتور نیز کار کنند و یکی از آنها عملکرد استارت را نیز انجام می‌دهد. مجموع توان پیشرانه بنزینی و برقی به عدد قابل توجه 326 اسب بخار و گشتاور 510 نیوتن متر می‌رسد و خودرو در شرایط رسمی بهینه شتاب صفر تا صدکیلومتر در حدود 7,6 ثانیه اعلام شده است. طبیعتا یک باتری در حال کار با ظرفیت 19.27 کیلووات ساعت نیز وجود دارد که با استانداردهای خودروهای الکتریکی بسیار کم بنظر می‌رسد اما برای رسیدن به 75 کیلومتر برد حرکتی، در حالت تمام الکتریکی (طبق چرخهNEDC) کاملاً کافی است. باتری در زیر کابین و در فاصله بین دو محور قرار دارد که از یک طرف فاصله زمین را کاهش می‌دهد. (در مقایسه با تیگو 8 پروبا کاهش 10 میلی متر از 190 میلی متر به 180 میلی متر رسیده است) از طرف دیگر وزن خودرو از 1640 به 1844 کیلوگرم رسیده و 204 کیلوگرم افزایش وزن را تجربه می‌کند، اما این تغییرات در فضای داخلی کاملاً بی‌تأثیر است .

سیستم انتقال قدرت یک گیربکس DHT (گیربکس هیبریدی اختصاصی)

در بخش سیستم انتقال قدرت یک گیربکس DHT (گیربکس هیبریدی اختصاصی) طراحی شده با سه کلاچ و سه چرخ دنده سیاره ای، انتقال مشترک بهینه توان موتور احتراق داخلی و دو ژنراتور موتور را تضمین می‌کند. به کمک این گیربکس می‌توان به سه حالت حرکت را انجام داد. در بخش شروع حرکت خودرو، نیروی لازم را می‌توان تنها توسط یک یا دو موتور الکتریکی تامین کرد – این حالت را می توان به صورت دستی روشن کرد، اما همچنین می‌تواند به طور خودکار انتخاب شود، به عنوان مثال، هنگام شروع به حرکت خودرو، اتصال یک یا کارکردن دو موتور به شدت فشار دادن گاز پدال بستگی دارد و تصمیم برعهده واحد هوشمند الکترونیکی یا کامپیوتر خودرو است. در حالت دوم، خودرو می‌تواند با یک موتور احتراق داخلی در ترکیب با یک یا دو موتور الکتریکی، هم به صورت موازی و همچنین در حالت ترتیبی کار کند – در حالت ترتیبی، موتور احتراق داخلی فقط برای شارژ باتری کار می‌کند. در سناریوی سوم، خودرو فقط می تواند با پیشرانه احتراق داخلی حرکت کند – به عنوان مثال، برای رانندگی راحت در مسافت های طولانی.

شارژ باتری در حین رانندگی یا توقف و شارژ در حالت ریکاوری امکان پذیر است و می‌توان یک یا هر دو موتور ژنراتور الکتریکی را درگیر کرد. به طور کلی، انتخاب طرح انتقال (در رانندگی حالت هیبریدی) طبق 11 سناریو کاملاً خودکار انجام می‌شود و فقط می توان به طور غیرمستقیم با تنظیم یک یا سطح دیگری از حفظ باتری روی آن تأثیر گذاشت.

ورودی شارژ فونیکس تیگو 8 پرو e+ محصول مدیران خودرو

جدول مشخصات فنی فونیکس تیگو 8 پرو e+ محصول مدیران خودرو

 

ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ
ﺣﺠﻢ ﻣﻮﺗﻮﺭ 1.5 TCI
ﻧﻮﻉ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ DHT
ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﻗﺪﺭﺕ 326 hp
ﺣﺪﺍﻛﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ 510 نیوتن متر
ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ / لیتر در 100 کیلومتر 1,5
ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺑﻨﺰﻳﻨﻲ / لیتر در 100 کیلومتر 6.5
ﻣﺴﺎﻓﺖ ﭘﻴﻤﺎﻳﺶ برقی 75 km
ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩ ﺑﺮﻗﻲ
ﺣﺎﻟﺖ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ EV+NORMAL,HEV+NORMAL,
HEV+SPORT,EV+ECO,HEV+ECO
ESP Bosch ESP 9.3
ﺍﺑﻌﺎﺩ (ﻣﻴﻠﻲ ﻣﺘﺮ) 1745 * 1860 * 4722
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﺤﻮﺭﻱ (ﻣﻴﻠﻲ ﻣﺘﺮ) 2710
ﻭﺯﻥ (ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ) 1769
ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻓﻀﺎﻱ ﺑﺎﺭ (ﻟﻴﺘﺮ) 193-1179-2101
ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻌﻠﻴﻖ ﺟﻠﻮ MacPherson
ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻌﻠﻴﻖ ﻋﻘﺐ Multi Link
ﺗﺮﻣﺰ ﭘﺎﺭﻙ ﺑﺮﻗﻲ ﻭ ﺍﺗﻮﻫﻠﺪ
ﺭﻳﻨﮓ 18 ﺍﻳﻨﭻ ﺁﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮﻣﻲ
ﭼﺮﺥ ﺯﺍﭘﺎﺱ ﻧﻮﻉ T
ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﺳﺮﻋﺖ 180 km/h
ﺷﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ﺻﺪ 7.6 s
 ﺗﻮﺍﻥ / ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺑﺮﻗﻲ اول 55(کیلووات) / 160(نیوتن متر)
ﺗﻮﺍﻥ / ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺑﺮﻗﻲ دوم 70(کیلووات) / 155(نیوتن متر)
ﻧﻮﻉ ﺑﺎﺗﺮﻱ ﻟﻴﺘﻴﻮﻣﻲ
ﻭﻟﺘﺎﮊ ﺑﺎﺗﺮﻱ 350 V
ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎﺗﺮﻱ 19.27 kwh
ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﺭﮊ ﺑﺎﺗﺮی 3.0-4.0 h
ﺷﺎﺭﮊﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ
ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻙ ﺳﻮﺧﺖ 45 L

برای دسترسی به دریچه باک بنزین و کانکتور شارژ، ابتدا باید کلید پایین سمت راست را به سمت چپ ستون فرمان فشار دهید و سپس با فشار دادن لبه آن دریچه مورد نظر را باز کنید. زمانی که شارژر قابل حمل(یک فضای مخصوص برای آن در زیر صندوق عقب در نظر گرفته شده است)، را به شبکه برق خانگی متصل کنید، بعد از 7 ساعت با ماشینی روبرو می‌شوید که آماده است 70-75 کیلومتر بدون صدا، گرد و غبار و اگزوز را طی کند. فقط یک نکته: سوکت باید ارت باشد و گرنه شارژر ارور می‌دهد و شارژ کار نمی کند. البته شارژرهای ثابتی نیز وجود دارد که می توانند باتری را در 3 الی 4 ساعت به طور کامل شارژ کنند.

نکته جذاب ماجرا مصرف سوخت این محصول جدید چری است که بر اساس اعلام رسمی ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ در هر 100 کیلومتر 1,5 لیتر در حالت ترکیبی برق و بنزینی است که با آن می‌تواند حدود 1000 کیلومتر را بپیماید که عدد بسیار بزرکی است و در حالت استفاده از پیشرانه بنزینی 6,5 لیتر برای هر 100 کیلومتر مصرف می‌شود که به نسبت خودروهای موجود همچنان عدد خوبی است.

فضای داخلی تیگو 8 پرو e پلاس 7 نفر

دستیار رانندگی خودکار ADAS در تیگو 8 پرو e پلاس

 

همانطور که می‌دانیم تیگو 8 پرو e+ با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، تجربه رانندگی خودکار را برای کاربران فراهم می‌کند. بر اساس تست‌های انجام شده دستیارهای الکترونیکی راننده نیز به خوبی کار می کنند، اگرچه همانطور که واضح است، سیستم حفظ در میان خطوط با وضعیت نامساعد خیابان‌های کشور و خط کشی‌هایی که ناگهانی قطع می‌شود مشکل دارد. این خودرو با استفاده از سیستم‌های زیر، امکاناتی مانند تشخیص خطوط جاده، تشخیص ناحیه کور، کنترل خودکار سرعت و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را ارائه می‌دهد:

1. LDW (Lane Departure Warning): این سیستم به راننده هشدار می‌دهد اگر خودرو در حال خروج از خطوط جاده باشد.

2. BSD (Blind Spot Detection): این سیستم ناحیه کور را تشخیص می‌دهد و در صورت وجود خطر، به راننده هشدار می‌دهد.

3. LKA (Lane Keeping Assist): این سیستم به خودرو کمک می‌کند تا در خطوط جاده بماند.

4. TJA (Traffic Jam Assist): این سیستم در ترافیک سنگین کمک می‌کند و به خودرو اجازه می‌دهد تا به صورت خودکار حرکت کند.

5. ICA (Intelligent Cruise Assist): این سیستم کنترل خودکار سرعت را فراهم می‌کند و با تنظیم فاصله ایمن با خودروی جلو، سرعت را تنظیم می‌کند.

6. ACC (Adaptive Cruise Control): این سیستم سرعت و فاصله خودرو را با توجه به ترافیک اطراف تنظیم می‌کند.

7. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems): این سیستم شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های کمک راننده است که به افزایش ایمنی و راحتی رانندگی کمک می‌کند.

8. FCW (Forward Collision Warning): این سیستم به راننده هشدار می‌دهد اگر خطر برخورد با خودروی جلو وجود داشته باشد.

9. AEB (Automatic Emergency Braking): این سیستم در صورت تشخیص خطر برخورد، به صورت خودکار ترمز می‌زند.

10. RCW (Rear Cross Traffic Alert): این سیستم به راننده هشدار می‌دهد اگر خطر برخورد از عقب وجود داشته باشد.

11. DOW (Door Open Warning): این سیستم به راننده هشدار می‌دهد اگر درب خودرو باز باشد.

12. RCTA (Rear Cross Traffic Alert): این سیستم به راننده هشدار می‌دهد اگر خطر برخورد از عقب وجود داشته باشد.

13. LCA (Lane Change Assist): این سیستم به راننده کمک می‌کند تا به صورت ایمن خط جاده را تغییر دهد.

14. IHC (Intelligent Highbeam Control): این سیستم به صورت خودکار نور بالا و پایین خودرو را تنظیم می‌کند تا از کور شدن رانندگان دیگر جلوگیری کند.

این تکنولوژی‌ها با هم ترکیب شده و تجربه رانندگی ایمن و راحتی را برای کاربران فراهم می‌کنند اما در بسیاری از اوقات به دلیل عادات نامناسب رانندگان برای توقف‌ها و گردش‌های ناگهانی، عبور عابر پیاده و… بهره‌گیری از این سیستم‌های در رانندگی‌های روزمره داخل شهر مخصوصا تهران غیرممکن می‌گردد.

فضای عقب تیکو 8 پلاگین هیبریدی

امکانات و تجهیزات، راحت مانند یک خانه

 

سایر ارزش‌های خانوادگی «هشت» هیبریدی دقیقاً مشابه تیگو 8 پرو «معمولی» است و از امکانات مشابهی بهره می‌برد. در بخش عقب یک فضای بزرگ با مساحت 1.2 متر مربع و یک صندوق عقب وجود دارد که حجم آن در زمان 5 نفره بودن خودرو 892 لیتر است و صندلی های ردیف دوم تا شده – 1930 لیتر و در پیکربندی 7 نفره – 193 لیتر خواهد بود. صندلی های ردیف دوم کاملا راحت و مجهز به سیستم گرم‌کن و فضای پای بزرگ برای سرنشینان است. سرنشینان عقب از سیستم تهویه جدا یا قابلیت یونیزر تصفیه کننده هوا بهره می‌برند که از بخش عقب قابل کنترل است، امکان شارژ دستگاه های تلفن همراه از طریق USB در عقب وجود دارد. به طور کلی، “همه چیز مانند یک خانه خوب است.”

در بخش ایمنی مجموعا 6 کیسه هوا وظیفه امنیت سرنشینان را برعهده دارد. سیستم صوتی 8 بلندگو از برند سونی مجهز به آندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم بلوتوث، صفحه نمایش 12,3 اینچی، پشت آمپر 12.3 اینچی در اختیار راننده و همراهان اوست تا تجربه مناسبی را در سفرها ایجاد کند.

در بخش ترمز و پایداری سیستم های ABS ،EBD، BAS،ESP ،TCS ،EBA ،HAC ،HDC در مواقع لزوم به کمک راننده می‌آیند.

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به تهویه مطبوع دوگانه، ﻧﻮﺭﭘﺮﺩﺍﺯی فضای داخلی ﺑﺎ 64 ﺭﻧﮓ ، دوربین 360 درجه، آینه الکتروکرومیک، سیستم خودران، سقف پانوراما، دکمه استارت، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سنسور باران، سنسور نور شاره کرد.

سیستم صوتی سونی در تیگو 8 پرو e پلاس

تجربه رانندگی، پرشتاب و نرم

 

آرایش چینش ادوات در فضای داخلی تیگو 8 پرو e+ هیچ تفاوتی با تیگو 8 پرو مکس ندارد و همین موضوع باعث ایجاد حس آشنایی می‌شود. با فشردن دکمه استارت موتور هر سه صفحه نمایش زنده می شوند… و سکوت کامل در کابین حاکم است. سلکتور حالت رانندگی در حالت “درایو” قرار می‌دهیم و به آرامی پدال گاز را فشار می دهم و تقریباً در همان سکوت ماشین به جلو حرکت می‌کند. با این حال، سکوت به زودی با صدای عجیب «دفع عابر پیاده» شکسته می‌شود، که با افزایش سرعت، صدای وز وز آرام جایگزین آن می‌شود.

در مسیرهای باز با فشار بر روی پدال گاز بدون هیچ کششی، خودرو به معنای واقعی کلمه به سمت جلو شلیک می‌شود، به طوری که شما باید پای خود را به سمت پدال ترمز ببرید.

به طور کلی، اولین برداشت این است که تیگو 8 پرو هیبریدی به راحتی و بدون کوچکترین احساس فشار، سرعت می‌گیرد. به طوری که شما متوجه لحظات تعویض دنده و اتصال موتورهای الکتریکی نمی‌شوید. فقط یک شتابگیری بسیار آسان و رسیدن به سرعت های بالا در چند ثانیه را متوجه می‌شوید. چه آغاز حرکت از حالت سکون و چه هنگام رانندگی در یک مسیر، و حتی زمانی که جاده به سمت بالا شیب دارد خودرو شما را به وجد می‌آورد.

در واقع شتابگیری تیگو 8 پرو e+ به قدری سریع و آسان اتفاق می‌افتد که باید دائماً مراقب باشید در میدان دید دوربین یا جلوی یک افسر پلیس راهنمایی و رانندگی، از سرعت مجاز تجاوز نکنید. و اگر در سرعت‌های پایین، هنگامی که در حال عبور از یک محله پشت یک کامیون آرام هستید، فقط باید پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا ترمز کنید.

تیگو 8 پرو e پلاس

وضعیت رانندگی سبک در خارج از جاده تا حدودی پیچیده‌تر است. به دلیل ارتفاع تقریبا کم این ماشین برای آفرود و استفاده های خارج از جاده مناسب نیست. شما از ترس برخورد باتری زیر خودرو با موانع و سنگ‌ها در مسیر را خواهید داشت. واضح است که این موضوع منجر به اتفاق خوبی نمی‌شود، بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنید تا سنگ های بزرگ را زیر چرخ قرار دهید.

به طور کلی، تعریف +Tiggo 8 Pro e به عنوان یک خودروی عالی برای سفرهای خانوادگی طولانی مدت درست از آب درآمده است. عملکرد خودرو تیگو 8 پرو e پلاس بر روی آسفالت بهتر از سایر مدل‌های خانواده هشتم چری است. این خودرو به وضوح در پیچ‌ها پایدارتر است، ظاهراً به دلیل وزن باتری در حال کار، که مرکز ثقل کلی را پایین آورده است. به نظر می‌رسد تنظیمات سیستم تعلیق فرقی نمی‌کند، اما خودرو در پیچ ها بسیار کمتر غلت می زند! فرمان خودرو کاملاً سبک است و فشاری کمتری به راننده وارد می‌کند. نیروی واکنشی در پیچ ها کمتر شده است و سیستم تعلیق عقب گاهی اوقات ارتعاشات طنین انداز را روی دست اندازهای کوچک می گیرد.

سخن پایانی

با توجه به نبود زیرساخت خودروهای برقی در کشورمان، یکی از گزینه‌های مناسب خودروهای پلاگین‌هیبریدی است که می‌تواند ضمن کاهش مصرف سوخت به حل معضل آلودگی هوا نیز کمک کند. مدیران خودرو با عرضه اولین خودرو مونتاژی پلاگین هیبریدی در کشور می‌تواند آغازگر عرضه محصولات کم مصرف و البته پرتوان خودرویی باشد که جای آن‌ها در بازار کشورمان به شدت خالی است.

نظرتون رو در خصوص این خودرو جدید بازار ایران برای ما کامنت کنید

منبع www.khodrobank.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *